המתכון השבוע הוא מיוחד ומעניין בזכות צורת האפייה המסורתית שלו: את הפרנה המרוקאית אופים על חלוקי נחל לוהטים, בדומה לאפייה על אבן שמוט. מתקבל לחם עגול ושטוח, חלק מצידו העליון ועם המון שקעים לא אחידים מצידו התחתון.

בניגוד לאבן שמוט, חלוקי נחל זמינים וזולים הרבה יותר, תוכלו לרכוש אותן במשתלה או חנות גינון הקרובה אליכם. את האבנים יש לשטוף היטב ולייבש, ולאחר מכן לסדר בשכבה ישרה ככל האפשר בתבנית אפייה גדולה. את התבנית עם חלוקי הנחל ממקמים במרכז התנור ומחממים זמן רב מראש (לפחות שעה), כדי שהאבנים יהיו חמות מאוד כאשר נניח את הפרנה עליהם.

כדי להעביר את הפרנה אל האבנים כדאי להיעזר במשטח חלק ויציב (למשל תבנית תנור הפוכה) – מניחים על המשטח את הבצק המרודד והמקומח ומחליקים את הבצק ישירות על האבנים. את הפרנה המוכנה מוציאים מהתנור בעזרת מלקחיים גדולים או תרווד.

פרנה מרוקאית

החומרים

ל- 5 יחידות בינוניות

500 גרם קמח
15 גרם מלח
8 גרם שמרים יבשים
50 גרם שמן
400 גרם מים

אופן ההכנה

מערבבים את כל החומרים ולשים היטב עד לקבלת בצק חלק, רך ודביק. מקמחים מעט, מכסים ומניחים לתפיחה ראשונה כ 40-30 דקות, עד שהבצק גדול ומלא בועות.

בזמן שהבצק תופח מחממים תבנית עם חלוקי נחל או אבן שמוט בתנור ב-240 מעלות, מניחים כלי מתכת קטן בתחתית התנור וממלאים אותו במים, לשמירה על הלחות בתנור.

מחלקים את הבצק ל-5 חלקים ומכדררים לכדורים, מקמחים ומכסים בניילון.
מרדדים כדור אחד לעיגול בעובי כ-2 ס”מ ומניחים על משטח מקומח היטב לתפיחה כ-10 דקות.

מרדדים כדור שני באותו אופן ואת הבצק הראשון מניחים בזהירות על חלוקי הנחל, אופים כ-10 דקות או עד שמתחיל להשחים, מכניסים את הבצק המרודד ומרדדים בינתיים כדור נוסף, חוזרים על התהליך עם כל הבצק.