נהוג להגיש חטיפים או מאכלים מלוחים ליד משקאות אלכוהוליים. המליחות גורמת לצימאון ולשתייה מוגברת של מים, שמפחיתים את השפעת האלכוהול על הגוף. לכבוד פורים הבאתי שני רעיונות לחטיפים מלוחים מתוצרת בית להגשה ליד האלכוהול (ובתוספת קנקן מים…)

את שני החטיפים הללו מכינים ממוצרים אחרים, פסטה יבשה ועלי טורטיה. ניתן לקנות אותם בכל סופרמרקט, ואם רוצים אפשר להכין אפילו אותם באופן ביתי (כמו המתכונים האלו לעלי טורטיה ולבצק פסטה).

חטיף הביסלי הוא בעצם פסטה מבושלת ומטוגנת בשמן עמוק. פסטה מיובשת קשה מאוד ולא ניתנת לאכילה, ובבישול היא סופגת מים ומתרככת. לאחר הבישול בשלב הטיגון, המים מתאדים במהירות והפסטה שוב מתקשה, אלא שעכשיו המים שהתאדו השאירו חללים קטנים שהופכים את הבצק לפריך ואכיל.
הביסלי שמתקבל שונה מעט במרקמו מביסלי קנוי, כי הוא לא מכיל חומרי תפיחה. הוא טעים וכיפי לנשנוש, ובנוסף אפשר לשלוט בכמות המלח והתבלינים שהוא מכיל.

הנאצ’וס הוא חטיף דרום אמריקאי, וגם הוא מבוסס על העיקרון של פריכות שמתקבלת בטיגון. אבל כאן הבצק מכיל הרבה פחות נוזלים, ולכן הטיגון הוא מהיר, וחשוב שלא לחמם את השמן יותר מדי כדי שהנאצ’וס לא ישרפו.
בנוסף חשוב להקפיד לכסות את עלי הטורטייה בניילון כל הזמן עד לטיגון, כדי למנוע התייבשות. אם לא תהיה לחות בטורטייה אחרי הטיגון הנאצ’וס לא יהיו פריכים.

לתיבול של שני החטיפים משתמשים במלח דק ובתערובות תבלינים מוכנות לפי הטעם: גריל עוף, ברביקיו, תבלין פיצה, שום גבישי, זעתר ועוד. בחטיף חלבי אפשר להוסיף גם פרמז’ן טחון דק.

מתבלים אחרי הטיגון כדי שהתבלינים לא ייפגעו מהשמן הרותח, אבל מיד כשמוציאים לנייר סופג והחטיפים עדיין חמים – כדי שהתבלינים יידבקו היטב.
לתיבול אחיד משתמשים בקערה גדולה, בוזקים תבלינים על החטיפים ומערבבים בידיים בעדינות בתנועות של הקפצה. אפשר גם להיעזר בשקית ניילון גדולה: מכניסים פנימה את החטיפים והתבלינים, מנפחים את השקית כמו בלון וקושרים ואז מנערים היטב ליצירת פיזור אחיד.

מי שמעדיף לא לטגן יכול להכין גם בתנור: מחממים לחום גבוה (200 מעלות), מפזרים מעט שמן על חתיכות הפסטה או הטורטייה ומערבבים בעדינות. משטחים כמות קטנה של חטיף בתבנית אפייה, מכניסים למרכז התנור ומפעילים טורבו, מערבבים מדי כמה דקות כדי למנוע חריכה. אופים עד להשחמה עדינה.
החטיפים האפויים יתקבלו פחות פריכים מאשר בטיגון.

החטיפים יבשים ולכן נשמרים לזמן ארוך, כל עוד לא ספגו לחות. אורזים מיד לאחר הקירור במארזים אטומים (קופסאות קטנות או אריזות ניילון שנסגרות היטב). כל זמן שהאריזה סגורה החטיף יישאר טרי וטעים.

חטיף ביסלי ביתי

החומרים

חבילת פסטה יבשה
שמן לטיגון
מעט שמן זית/אחר לתיבול
מלח
תבלינים לפי הטעם

אופן ההכנה

מבשלים את הפסטה בהרבה מים במשך 8-7 דקות לכל היותר, עד לרמת בישול ‘אל דנטה’ שהפסטה מוכנה אבל עדיין טיפה קשה במרכז. מסננים ושוטפים במים קרים, מניחים לעמוד כ-10 דקות.

מחממים שמן בסיר לטיגון עמוק. מטגנים כל פעם חופן מהפסטה עד שהבעבוע נחלש מאוד והפסטה מתחילה להזהיב, בזמן הטיגון מפרידים בין הפסטות שנדבקו בעזרת 2 מזלגות.
מוציאים לנייר סופג למשך כדקה, לאחר מכן מעבירים לקערה ומתבלים במלח ותבלינים בטעמים שאוהבים.
שומרים בקופסא אטומה ללחות.

חטיף נאצ’וס ביתי

החומרים

חבילת עלי טורטיה
שמן לטיגון
מעט שמן זית/אחר לתיבול
מלח
תבלינים לפי הטעם

אופן ההכנה

חותכים אל עלי הטורטיה לחתיכות קטנות לפי הגודל הרצוי.
בסיר לטיגון עמוק מחממים שמן לחום בינוני. מטגנים כל פעם חופן קטן של חתיכות טורטיה, רק עד להזהבה. מוציאים לנייר סופג למשך כדקה, לאחר מכן מעבירים לקערה ומתבלים במלח ותבלינים בטעמים שאוהבים.
שומרים בקופסא אטומה ללחות.