ראש השנה מתקרב וסימני החג מככבים במתכונים רבים, השבוע בחרתי להתמקד בסימן צבעוני במיוחד: סלק. הסלק משמש בהקשרים שונים כ”צבע” טבעי במטבח, לצביעת בצק פסטה, אורז לסושי מעוצב, ממרחים כמו טחינה סגולה ועוד. השבוע נכין לחם מפתיע, בטעם ומראה ייחודיים.

הסלק הוא ירק מאוד ייחודי – השורש מכיל חומרי צבע וטעם בריכוז גבוה בהרבה משאר הירקות (שורשים ואחרים). הסלק שימש כמקור טבעי לצבע סגול-אדום כבר בדורות קדומים, לצביעה של מוצרים וגם מאכלים.
למרות שחומרי הצבע שונים מחומרי הטעם, בפועל לא ניתן להפריד ביניהם באמצעים ביתיים, ולכן בכל שימוש שנעשה בסלק נקבל את הצבע העז יחד עם המתיקות ושאר הטעמים האופייניים לו.

הצבע של הסלק רגיש לחומציות ומשתנה מעט בשימושים שונים, בהתאם לרמת החומציות של התערובת בה הוא נמצא. בחומציות גבוהה הוא נוטה לגוון אדום יותר, ובחומציות נמוכה נוטה לסגול ואפילו לגוונים של כחול עמוק. לבצק של לחם חומציות עדינה ששומרת על צבע סגול יפה של הסלק.

יש שתי דרכים למצות את הצבע והטעם מהסלק להכנת לחם. שיטה ראשונה לבשל את הסלקים עם הקליפה עד לריכוך, לקלף ולגרר או לטחון, ולערבב עם הבצק. באופן הזה הסלק נשמר בחתיכות קטנות שפולטות צבע אל הבצק, הצבע הסופי כהה יותר ומנוקד בחתיכות קטנות של סלק.
שיטה שניה היא לסחוט את הסלק במסחטת פירות קשים ולהשתמש במיץ שהתקבל כנוזל לבצק. באופן הזה מקבלים צבע סגול בהיר ובוהק יותר, שצובע את הבצק באופן אחיד.

במתכון הזה השתמשתי בשיטה הראשונה, כיוון שהיא נוחה וזמינה גם למי שלא מחזיק מסחטת פירות קשים, והצבע העמוק יותר ללחם פחות מרתיע לדעתי. אבל אפשר בהחלט להכין את המתכון גם בשיטה השנייה, או לשלב בין השיטות ולהוסיף לבצק גם מזה וגם מזה.

beets-bread

המתכון ללחם הוא בסיסי – קמח, מים, מלח ושמרים, ללא שומן, סוכר ותוספות אחרות (מלבד הסלק). השתמשתי בעיקר בקמח לבן כדי לשמור על הייחוד של הסלק, בתוספת מעט קמחים שונים להעשיר.
למעוניינים אפשר להשתמש בקמח מלא בלבד, יש להוסיף מים לפי הצורך לקבלת בצק רך ולא נוקשה וללוש היטב.

הלחם הכי טעים כשהוא טרי. אפשר לשמור אותו בטמפרטורת חדר כיממה וחצי, עדיף לעטוף בשקית נייר.
לאחסון ארוך עוטפים היטב בניילון נצמד ומקפיאים. להפשרה מוציאים ומשאירים עטוף עד להפשרה מלאה, מחממים מעט לפני ההגשה.

לחם סלק

החומרים

ל-4 כיכרות בגודל בינוני

600 גרם קמח לבן (מעט יותר מ-4 כוסות)
300 גרם קמח מלא (מעט יותר מ-2 כוסות)
100 גרם קמח שיפון (מעט פחות מ-1 כוס)
22 גרם מלח גס (כ-1 כף)
10 גרם שמרים יבשים (1 כף שטוחה)
4 סלקים בינוניים
700-600 מ”ל מים פושרים (3-2.5 כוסות)

אופן ההכנה

מבשלים את הסלקים עם הקליפה עד לריכוך, מניחים להתקרר. מקלפים ומגרדים את הסלקים בפומפיה דקה (אפשר לרסק במעבד מזון). שומרים בקערה את הסלק המגורר עם הנוזלים שהצטברו.

מערבבים בקערה גדולה את הקמחים עם המלח והשמרים לתערובת אחידה. מוסיפים את הסלק ואת המים ומערבבים לבצק רך מאוד, במידת הצורך מוסיפים מעט מים. לשים את הבצק מעט ומניחים למנוחה של כ-4 דקות. לשים פעם נוספת, עד לקבלת בצק אחיד וגמיש אך עדיין רך ודביק.
מכסים בניילון ומניחים לתפיחה במשך 60-40 דקות, או עד שמגדיל משמעותית את נפחו.

מקמחים את הידיים ומשטח העבודה. מחלקים את הבצק ל-4 חלקים, מכדררים כל חלק לכדור או מקפלים את הבצק על עצמו מכל הכיוונים, עד לקבלת צורת כיכר. מניחים על נייר אפייה כשהתפר פונה כלפי מטה, מקמחים בעדינות מלמעלה ומכסים בניילון רחב. מניחים לתפיחה נוספת במשך כשעה או עד שהכיכרות תפחו היטב.

מחממים מראש תנור ל-220 מעלות עם כלי מים קטן בתחתית. חורצים את הכיכרות ומכניסים לתנור.
אופים כ-10 דקות או עד שמתחיל להשחים. מנמיכים את הטמפרטורה ל-170 מעלות, מוציאים את כלי המים ואופים 20-15 דקות נוספות.
אם הלחם מרגיש מעט כבד בתום האפייה, מנמיכים טמפרטורה ל-150 מעלות ואופים 5-4 דקות נוספות.
מניחים את הכיכרות האפויים על רשת לצינון מלא.

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save