אחרי שהוצפתי בשבועיים האחרונים בשאלות על עוגות דבש – בטיפ השבוע כל הסודות לעוגת דבש מעולה…

עוגת דבש מאופיינת בצבע קרמלי-כהה ובעסיסיות גבוהה. שתי התכונות הללו הן השלכות של הדבש שנמצא בעוגה והתגובות שלו עם החומרים הנוספים. יחסים נכונים בעוגה יחד עם הקפדה על סדר השלבים בהכנה הם הערובה לעוגה מוצלחת.

כאשר אופים או מבשלים חלבונים וסוכרים יחד התערובת משחימה. בדרך כלל האפקט מתקבל בטמפרטורה של 160 מעלות, אולם הדבש מגיב מהר יותר לתהליך ולכן ההשחמה בעוגת דבש מתחילה מוקדם יותר, והעוגה המתקבלת כהה יותר.
הצבע המתקבל מעיד גם על התפתחות טעמים חדשים בעוגה. הטעמים הללו מעשירים ומחזקים את הטעם הטבעי של העוגה, ולמעשה זה התהליך שלא ניתן לחקות בלי דבש טבעי.

אחת היכולות המיוחדות של הדבש היא לספוח לחות. הדבש שומר על הנוזלים בתוך העוגה שאלמלא הוא היו מתאדים בגלל החום. גורם נוסף שתורם לאפקט הם חלמוני הביצה שמכילים לציטין (מתחלב) שקושר את המים לשמן ומונע את בריחתם.
כדי ליצור לחות בעוגה אנחנו מוסיפים מים. משתמשים במים חמים כדי לזרז את התהליכים הכימיים. במתכון הוספנו למים נס קפה פשוט כדי להעשיר את הטעם.

כדי לשמור היטב על הלחות בעוגה יש ליצור אמולסיה = תערובת אחידה של השמן, הדבש והביצים, ולאחר מכן גם הנוזל. הטריפה החזקה של החומרים לפי הסדר שכתוב במתכון חיונית ליצירת הקשרים הנכונים בין החומרים.

משתמשים דווקא בסודה לשתייה. אמנם אפשר להמיר אותה בכ-8 גרם אבקת אפייה אך לא מומלץ. הסודה, בניגוד לאבקת אפייה, מורידה את רמת החומציות וכך מזרזת עוד יותר את השחמת העוגה והתפתחות הטעמים שלה.

במתכון הוספתי תבלינים לגיוון והעשרת הטעם, אם אין בנמצא או שלא אוהבים אפשר לוותר על חלק מהם.

עוגת דבש קלאסית

החומרים

ל-2 תבנית אינגלישקייק

350 גרם קמח (2.5 כוסות)
5 גרם סודה לשתייה (כפית)
1 כף קינמון
1 כפית ג’ינג’ר טחון
קמצוץ ציפורן טחון
4 ביצים
200 גרם שמן (כוס)
200 גרם סוכר (כוס)
320 גרם דבש (כוס)
1 כוס קפה רותח (כף אבקת קפה וכוס מים רותחים)

אופן ההכנה

מערבבים את הקמח, האבקות והתבלינים בקערה.
בקערה נפרדת טורפים היטב את שאר החומרים מלבד הקפה. מוסיפים את הקפה לאט תוך כדי ערבוב.
מוסיפים את תערובת הקמח ומערבבים רק עד שאין יותר גושים.

יוצקים לתבניות אינגליש קייק ואופים ב-160 מעלות כ-30 דקות עד שקיסם יוצא כמעט יבש.