לפני שנה הכנתי בפעם ראשונה קוסקוס בבית. תכננתי אז תפריט מיוחד לסדנת מאכלי עדות, לפי ארצות המוצא של המשתתפים. כדי להכין קוסקוס אמיתי בזמן הקצוב לסדנא היה צריך ‘קיצור דרך’, וכך גיליתי באינטרנט את השיטה להכנה במעבד מזון, ניסיתי בבית, שכללתי קצת – ויצא קוסקוס אמיתי ממש, טעים ואוורירי, במעט זמן והתעסקות.

הכנת קוסקוס מסולת לא רק טעימה יותר, אלא גם זולה משמעותית מקוסקוס מהיר הכנה – חבילת סולת עולה בערך חצי משקית קוסקוס, ומניבה פי 2.5 יותר בכמות.

הכנה של קוסקוס במעבד מזון מורכבת משני שלבים נפרדים – בישול ופירור לפירורים.
בשלב הבישול הסולת סופגת במהירות את כל הנוזלים והופכת לגוש קשה. את הגוש הזה מפרקים בעזרת כף עץ לתערובת גושית ולא אחידה, כדי לאפשר ערבוב בסיר ולמנוע חריכה של סולת בתחתית. אין צורך לעבוד קשה ולפורר אותו לחתיכות קטנות.

הבישול אורך כ-30 דקות, זה הזמן הדרוש לסולת לספוג את הנוזלים לעומק הגרגרים ולרכך אותם כראוי. אבל גיליתי שאפשר להסתפק ב-20 דקות בישול, ולאחר מכן לכסות את הסיר במכסה ומעליו מגבת, ולהניח לעוד 15-10 דקות. הסולת תמשיך להתבשל מהחום של עצמה, בלי צורך בערבוב בזמן הזה.

במהלך הבישול, גם אם התערובת נראית יבשושית אל תוסיפו נוזלים. זה יהפוך את הגרגרים לדביקים ולא יאפשר לפורר את הקוסקוס למרקם הסופי.

השלב השני הוא טחינת התערובת למרקם של קוסקוס. משתמשים במעבד מזון וטוחנים עם הסכין.
כדי לאפשר לקוסקוס להתפורר היטב, טוחנים כל פעם כמות קטנה מהתערובת. ממלאים את קערת מעבד המזון עד 1/4 גובה בכל פעם, טוחנים ב 3-2 פולסים קצרים יחסית, עד שאין יותר גושים גדולים. זה אמנם מצריך 5-4 סבבים במעבד מזון, אבל הסבבים קצרים ושלב הטחינה כולו אורך עד 10 דקות לכמות הרשומה במתכון.

  kuskus01

את הקוסקוס המוכן מגישים חם, עם מרק או תבשיל ירקות ייעודי. מערבבים אותם רק סמוך ממש להגשה. ניתן לחמם את הקוסקוס במיקרוגל, או באידוי מעל סיר המרק כשהוא רותח כמו בשיטה המקורית.

את הקוסקוס אפשר לשמור בקופסא אטומה במקרר, עד שבוע מההכנה. אפשר גם להקפיא, להגשה מוציאים להפשרה בטמפ’ חדר ורק לאחר מכן מחממים מעט סמוך להגשה.
את תבשיל הירקות אפשר לשמור עד שבוע במקרר, אבל לא להקפיא.

קוסקוס

החומרים

לכ-2 ק”ג קוסקוס מוכן

1 ק”ג סולת
1 ליטר מים
כף מלח
150 גרם שמן (3/4 כוס)

אופן ההכנה

מחממים בסיר גדול מים עם שמן ומלח עד לרתיחה, מנמיכים את הלהבה למינימום ומוסיפים את הסולת.
מערבבים בעזרת כף עץ, עד שכל הנוזל נספג ומתקבלת תערובת גושית מאוד. מכסים במכסה ומבשלים על להבה מינימלית במשך כ-30 דקות, כל כמה דקות מערבבים ומפוררים מעט עם כף עץ, מקפידים לגרד את תחתית הסיר עם הכף כדי שלא יישרף.

מעבירים כמות קטנה (פחות מ-1/4 מהכמות) למעבד מזון, טוחנים בפולסים קצרים במשך 20-10 שניות, או עד שהכל מפורר ואין גושים גדולים. מעבירים לכלי הגשה/אחסון.
ממשיכים לטחון באותו האופן ובמנות קטנות את כל הקוסקוס.

תבשיל ירקות לקוסקוס

kuskus03החומרים

4 גזרים
3 תפוחי אדמה
3 בצלים קטנים
3 קישואים
1 חתיכת דלעת בינונית
2 גבעולי סלרי
כ-1 כוס חומוס מושרה ומבושל עד לריכוך (או גרגרי חומוס קפוא או מקופסת שימורים)
מלח
פלפל שחור
כ-1 כפית כורכום
1 כף שטוחה קמח + 1/4 כוס מים

אופן ההכנה

מקלפים וחותכים את כל הירקות לחתיכות גדולות. מכניסים לסיר ומוסיפים מים עד לכיסוי. מביאים לרתיחה ומבשלים במשך כ-20 דקות, או עד לריכוך מלא של כל הירקות.
מוסיפים את גרגרי החומוס והתבלינים ומבשלים יחד כ-10 דקות נוספות.
טורפים את הקמח עם המים, ומוזגים לאט אל תוך הסיר תוך כדי ערבוב. מביאים שוב לרתיחה תוך כדי ערבוב.
טועמים ומתקנים תיבול לפי הצורך.