הטירמיסו הוא אולי הקינוח המוכר ביותר מבין הקלאסיקות האיטלקיות. כמו כל קינוח קלאסי יש לו הרבה גרסאות ושיטות הכנה, המשותף לכולן הם גבינת שמנת, טעם חזק של קפה ועוגיות ‘בישקוטי’ איטלקיות. לקראת שבועות הבאתי דווקא טירמיסו בגרסה מקוצרת – בלי ביצים, בלי קרמים מורכבים, ואפשר להכין אותו גם ברגע האחרון.

במקור הטירמיסו עשוי מקרם של חלמונים וקפה, ובחלק מהגרסאות גם קצף חלבונים. לגרסה הזו השתמשתי בקרם משמנת מתוקה וגבינת שמנת שמוקצפות יחד – התוצאה לא אוורירית כמו קצפת, אבל סמיכה ונעימה לאכילה. עדיף להשתמש בגבינת מסקרפונה שהיא סמיכה יותר ומעט מתקתקה, אבל התוצאה מצוינת גם עם גבינת שמנת 30-25% שומן.

את טעם הקפה של הטירמיסו יוצרים בעזרת תמצית קפה-נמס. אם יש בנמצא מכונת קפה, אפשר להחליף את התמצית ב 3-2 מנות של אספרסו קצר.
כדי שהטעם יהיה חזק ודומיננטי כמו בקינוח המקורי, הוספתי מהתמצית גם לקרם הגבינה. לקינוח ידידותי לילדים, או פשוט לעידון הטעם, אפשר להקטין את כמות הקפה ואפילו לוותר עליו לגמרי. גם את המטבל לבישקוטים אפשר לעדן על ידי הוספה של חלב.

חלק נוסף במנה הן אצבעות ‘בישקוטי’ איטלקיות. העוגיות מגיעות יבשות אבל נמסות לאט בפה, ולכן הן מוכרות גם כעוגיות לתינוקות. בקינוח אנחנו מרטיבים את העוגיות כדי שיתרככו, וכך נקבל שכבה רכה ונימוחה באמצע הקינוח.

כדי לקבל תוצאה מושלמת עובדים כך: קודם חותכים את הבישקוטי לגודל הרצוי, אחר כך טובלים במטבל משני הכיוונים ומיד מסדרים בתבנית. כך העוגיה תספוג מספיק נוזל ותתרכך, מבלי שתתפורר לנו ביד.

הקינוח הזה מתאים להכנה כמנות אישיות או בתבנית משפחתית. כדי לקבל מראה מרשים במינימום עבודה, מומלץ להכין בתבנית זכוכית גדולה או בכוסות שקופות, כך שהשכבות ייראו דרך הכלי.

את הטירמיסו המוכן מומלץ לקרר כמה שעות לפני ההגשה, אך לא חובה. ניתן לשמור אותו עד 3 ימים במקרר. הוא לא מתאים להקפאה, כיוון ששכבת הגבינה תיפרד ותהפוך גבשושית לאחר הפשרה.

טירמיסו מהיר הכנה

החומרים

ל-8 מנות אישיות / תבנית מלבנית 20X30

3 כפות אבקת נס קפה חזק

לקצפת:
250 מ”ל שמנת מתוקה (1 חב’)
כף סוכר
כף אינסטנט פודינג וניל

לקרם גבינה:
250 גרם גבינת שמנת (1 חב’)
250 מ”ל שמנת מתוקה (1 חב’)
100 גרם אבקת סוכר
2 כפות אינסטנט פודינג

להרכבת המנה:
1 חב’ עוגיות בישקוטים
2/3 כוס יין אדום מתוק
אבקת קקאו לקישוט

אופן ההכנה

ממיסים נס-קפה בכ-1/4 כוס מים רותחים ומניחים בצד להתקרר.

מקציפים את כל חומרי הקצפת יחד עד לקצפת יציבה. מעבירים לשקית זילוף ומניחים בצד.

מכניסים לקערת מיקסר את כל החומרים של קרם הגבינה, מוסיפים 4-2 כפיות מתמצית הקפה שהכנו מראש. מקציפים הכל יחד כ-2 דקות או עד שמתקבל קרם סמיך ויציב.

מעבירים את שאר תמצית הקפה לקערה או קופסה רחבה, מדללים ב-1/2 כוס מים ומוסיפים את היין המתוק.
חותכים את עוגיות הבישקוטים לגודל הרצוי. טובלים את החתיכות במטבל הקפה והיין, ומסדרים שכבה צפופה בתחתית התבנית.
מורחים מעל את קרם הגבינה, ומסדרים שכבה נוספת של בישקוטים טבולים.
מזלפים או מורחים על הבישקוטים את הקצפת שהכנו בהתחלה. מפזרים מעל מעט קקאו לקישוט.

מכסים היטב בניילון נצמד ומעבירים למקרר לשעה לפחות לפני ההגשה.