למאפה הזה נחשפתי כשלמדתי קורס גבנות, הוא קל ומהיר להכנה, ומשדרג את הארוחה במנת פתיחה ייחודית. מאפה גבינת קממבר עשוי מכיכר גבינה ומעט ריבה איכותית, שעטופים יחד בבצק עלים. המליחות של הגבינה והחוזק שלה, יחד עם המתיקות של הריבה, יוצרים שילוב מדויק ומושלם של טעמים. חוץ מיין לבן עדין אין צורך בתוספת.

במתכון השתמשתי בקונפיטורת פטל אבל אפשר להשתמש בכל ריבה איכותית או מעדן פרי: תות, אוכמניות, תאנים וכדו’. כדאי להשתמש בקונפיטורה חלקה עם מתיקות עדינה.

גבינת קממבר היא גבינה רכה עם עובש לבן, ככל שהגבינה מתיישנת היא מתרככת מבפנים וטעמה מתחזק. להגשה בפלטת גבינות מומלץ לקנות יומיים-שלושה מראש כדי שתבשיל מעט, או להוציא מהמקרר כמה שעות לפני ההגשה.

במתכון הזה אנחנו אופים את הגבינה, באפייה היא מתרככת והטעם שלה מתעצם, ולכן עדיף להשתמש דווקא בגבינה צעירה ויותר קשה, שתשמור על הצורה באפייה ולא תקבל טעם חריף מדי.

גבינת קממבר מגיעה ככיכר קטנה בקוטר כ-10 ס”מ, והיא הכי מתאימה למתכון הזה. אפשר להשתמש גם בגבינת ברי, שהיא בעצם אותה גבינה בצורת כיכר גדולה או משולשים. הן קיימות גם עם תוספות כמו פקאן, פסטו ותיבולים אחרים.
למעשה, כל הגבינות עם העובש הלבן יכולות להתאים למתכון הזה, והטעם הסופי יושפע כמובן מטעם הגבינה. יש להתאים את הגודל והצורה של הבצק כך שיעטוף כראוי את הכיכר.

מי שלא רוצה להשתמש בבצק עלים, אפשר להכין תחליף מבצק פילו: פורסים עלה פילו על משטח עבודה, מורחים שמן או חמאה מומסת ומניחים עלה נוסף, חוזרים על הפעולה עד לערמה של 10-8 עלים.
בעבודה עם בצק פילו לא חותכים פסים בבצק, כי התפרים לא יסגרו היטב. לכן מניחים על הבצק את הריבה והגבינה, אוספים את הקצוות על הגבינה לסגירה והופכים כך שהתפר כלפי מטה. אפשרות אחרת היא לאסוף את הקצוות לצורת שקיק ולקשור עם חוט בד.

את המאפה המוכן מגישים חם. להכנה מוקדמת כדאי להכין את הכיכר ללא אפייה, עוטפים בניילון ושומרים במקרר עד יומיים-שלושה. סמוך להגשה אופים ומגישים חם מהתנור.
אפשרות נוספת לאפות מראש ולשמור עד שבוע במקרר, לפני ההגשה מחממים מעט על הפלטה או במיקרוגל.

כיכר קממבר אפויה

החומרים

לכיכר גבינה אחת

כיכר קממבר אישית
בצק עלים
קונפיטורת פטל
ביצה להברשה

אופן ההכנה

חותכים מהבצק ריבוע בגודל פי 3 מקוטר כיכר הגבינה ומניחים על משטח מקומח קלות. חותכים את הפינות לקבלת צורת מתומן, או חותכים לעיגול גדול.
מניחים במרכז הבצק כ-2 כפות מהריבה ועליהן את כיכר הגבינה. חותכים 8-6 פסים מהכיכר כלפי חוץ, כמו שמש. מרימים את הרצועות שהתקבלו על הכיכר בזו אחר זו עד שהכיכר עטופה לגמרי, מהדקים את התפרים לאטימה מלאה.

Camembert

מניחים את הכיכר על מגש אפייה כשהתפר למטה, ומברישים בביצה.
אופים ב-180 מעלות, 18-15 דקות או עד להשחמה יפה.
מגישים חם. פורסים פרוסות ומניחים מיד בצלחת כי הגבינה בפנים רכה מאוד.