- במיקסר - https://www.bamixer.co.il -

גיליון 227: טובל בשמן

בחג החנוכה נהוג לאכול מאכלים מטוגנים בשמן – הנפוצה ביותר היא סופגניה, אבל בתרבויות רבות יש גרסאות שונות של בצק מטוגן שאפשר לאמץ לחג. גם בשנים קודמות הבאתי מתכונים כאלה, והפעם נוסיף לרשימה את הספינג’ מצפון אפריקה.
הספינג’ עשוי בצק שמרים רך מאוד ומזכיר סופגניה אוורירית, ומקובל להגיש אותו עם דבש או סוכר.

את הספינג’ פשוט יותר להכנה מאשר הסופגניות – הוא לא מצריך התפחה ארוכה ועיצוב מיוחד, וגם לא מעקב צמוד אחרי טמפרטורת השמן. מצד שני זו עבודה עם בצק רך ודביק, שבתחילה נדבק לידיים ויוצר צורות מוזרות, בהמשך מתרגלים אל הבצק ומתקבלים ספינג’ים טעימים וגם יפים.

כמו בכל בצק שמרים גם כאן הבצק צריך לישה. אבל כיוון שמדובר בבצק רך מאוד, כמעט נוזלי, עדיף ללוש אותו במיקסר עם וו גיטרה עד שמתקבל בצק חלק, אחיד ונתמתח. אם אין מיקסר אפשר גם להכין ידנית, ולערבב היטב בעזרת כף עץ עד שהבצק מוכן. בכל מקרה חשוב להקפיד לערבב את כל המרכיבים היבשים יחד לפני הוספת המים, כדי למנוע חוסר אחידות בבצק.

מומלץ להכין מראש את סיר השמן ואת כל הכלים הדרושים, שיהיו זמינים כאשר הידיים מלאות בצק דביק. כדאי לטגן בשניים – מישהו אחד יוצר צורות ומניח בשמן, והשני הופך את הספינג’ים ומוציא מהסיר.

את הצורה מעצבים בידיים משומנות. יש כמה דרכים מסורתיות לעצב את צורת הספינג’, היעד של כולן הוא ליצור צורת כדור עם קרום מתוח, ואחר כך לעשות חור במרכז.
אחרי הכדרור נועצים אצבע ואגודל משני הצדדים של הכדור ליצירת חור, מותחים מעט לצדדים כדי להגדיל אותו ומכניסים לשמן מיד. החור על פי רוב נסתם או מתכווץ מאוד במהלך הטיגון, אבל הוא חשוב כדי להגדיל את שטח הפנים ולאפשר טיגון מהיר וטוב יותר.

הטיגון נעשה בשמן חם, אבל לא רותח כמו בטיגון צ’יפס. בחום אידאלי הספינג’ מבעבע חזק בכל משך הטיגון אבל לא משחים מהר או עמוק. אם הספינג’ משחים מאוד מנמיכים מעט את הלהבה, ואם הבעבוע חלש מדי מגבירים אותה מעט.

הספינג’ הכי טעימים כשהם טריים וחמים. ניתן לשמור אותם יממה אחת בטמפרטורת החדר, סמוך להגשה מחממים מעט ומצפים בסוכר.

ספינג’

החומרים

25-15 יחידות, בהתאם לגודל

500 גרם קמח (1/2 3 כוסות)
6 גרם שמרים יבשים (כף שטוחה)
25 גרם סוכר (כ-2 כפות)
קורט מלח
400 גרם מים (2/3 1 כוס)

אופן ההכנה

מערבבים יחד את המרכיבים היבשים, מוסיפים את המים ומערבבים היטב. ממשיכים לערבב עד שמתקבל בצק רך מאד, אחיד וחלק. מכסים את הקערה בניילון ומניחים למנוחה כ-10 דקות.

מערבבים את הבצק היטב פעם נוספת ומכסים שוב את הקערה, מניחים לתפיחה כחצי שעה או עד שמגדיל את נפחו באופן משמעותי (אין צורך להגיע להכפלת נפח).

מחממים שמן לטיגון. בידיים משומנות קורצים עיגול מהבצק, יוצרים חור במרכז ומכניסים מיד לשמן. מטגנים עד להזהבה משני הצדדים ומוציאים.
לפני ההגשה טובלים בסוכר מכל הצדדים או מזלפים מעט דבש.