- במיקסר - http://www.bamixer.co.il -

גיליון 234: אריזת חיסכון – חלק א

[לטיפ המלא בקובץ מעוצב לחצו כאן] [1]

מידי שנה בשנה משלוחי המנות שלנו משנים צורה וסגנון: קטן וגדול, מתוק ומלוח, מותאם לתחפושת, מושקע או מהיר… ולא מעט פעמים ה”הפקה” הזו היא לא זולה. אז השנה בחרתי להתמקד בשיקול המחיר, עם שני רעיונות להכנת משלוחי מנות בעלות של עד 5 ₪ למשלוח.

בתכנון המשלוחים שמתי דגש על מחיר סופי נמוך, אבל גם שימוש במתכונים שקל להכין בכמות גדולה, ועל אריזה פשוטה ונוחה.
את העלות עד 5 ₪ למשלוח חישבתי לפי סקירת מחירים באינטרנט ברשתות הגדולות, ובהכנה של כ-20 משלוחי מנות. המחיר הסופי יכול להשתנות מעט בחנויות שונות, בשימוש במוצרים יקרים יותר (מוצרי פרימיום, קמחים מלאים ועוד), או כשמכינים מספר קטן של משלוחים.

הרעיון הראשון הוא משלוח מנות שיוסיף עניין לסעודת פורים, עם לחמניות ביתיות ושני ממרחים מקוריים ובריאים – טחינה סגולה וממרח עדשים.

ללחמניות אפשר להכין פוקצ’ות, לחם שום או כל חלה רגילה. את הכמות מחשבים לפי כ-100 גרם בצק לכל משלוח – בערך 2 פוקצ’ות קטנות, 3 אצבעות לחם שום או לחמניה אישית בגודל אגרוף. מתכון מ-500 גרם קמח יספיק לכ-8 משלוחי מנות.

לחם ביתי לא נשמר לאורך זמן. אפשר להכין את הלחמניות מראש ולהקפיא, מפשירים בטמפרטורת החדר מליל פורים עד הבוקר. לשליחת לחמניות טריות אפשר לאפות עד יום מראש, לקרר היטב ולשמור בניילון בטמפרטורת חדר.

טחינה סגולה היא ממרח טחינה בתוספת סלק מבושל וטחון, מתכון פשוט עם שילוב טעמים מוצלח. כמות המים והתבלינים יכולה להשתנות מעט בהתאם לסוג הטחינה שתבחרו, גם את כמות הסלק אפשר לשנות לפי הצורך והטעם האישי.

ממרח עדשים מבוסס על העיקרון של ממרח חומוס – קטניה מבושלת היטב, אותה טוחנים עם מעט טחינה גולמית ותיבול. הממרח מעט גרגרי, ובטעם עדשים מובהק. בניגוד לחומוס, העדשים לא צריכות השרייה במים לפני הבישול והן מתרככות מהר יותר. אפשר לשנות את כמות המים או הטחינה לקבלת ממרח רך או סמיך.

בכל משלוח נשים כ-100 גרם מכל ממרח. המתכונים כאן מתאימים לכ-10 מארזים כאלה, אפשר כמובן להכפיל את המתכון לכמות הדרושה.

את הממרחים ניתן להכין מראש ולשמור במקרר כשבוע. לאחר האריזה אפשר להשאיר מחוץ למקרר למשך מספר שעות בלי חשש שיתקלקלו.

חישוב עלויות לדוגמא: לחמניות 0.5-0.3 ₪ למשלוח, טחינה סגולה 1.4 ₪ למשלוח, ממרח עדשים 0.65 ₪ למשלוח, 2 מיכלי פלסטיק 150 מ”ל עם מכסה 0.6 ₪, צלחת 0.4 ₪, שקית צלופן 0.5 ₪. סה”כ: עד 4.05 ₪ לכל משלוח

פוקצ’ות / לחם שום

החומרים

ל-16 פוקצ’ות / 24 אצבעות לחם (8 משלוחי מנות)

500 גרם קמח (1/2 3 כוסות)
11 גרם מלח (1 כף)
5 גרם שמרים יבשים (1 כף שטוחה)
30 גרם שמן זית (1/2 2 כפות)
12 גרם חומץ (1 כף)
300 גרם מים (1/4 1 כוס)
ללחם שום: כף שום כתוש

לפיזור: שמן זית, מלח גס ואורגנו או עשבי תיבול וירקות קלויים

אופן ההכנה

שמים בקערת מיקסר קודם את המלח, אחר כך את הקמח, ואחר כך את שאר חומרי הבצק (כולל השום הכתוש). מעבדים עם וו לישה עד לקבלת בצק חלק וגמיש. מניחים מכוסה לתפיחה קלה כחצי שעה.

לפוקצ’ה: מחלקים את הבצק ל-16 חלקים, מרדדים למלבנים ומניחים על  תבנית עם נייר אפייה. מחוררים את הבצק מעט, מורחים שמן זית ומפזרים מלח גס ועשבי תיבול או ירקות קלויים. אופים 10-8 דקות או להשחמה קלה.

ללחם שום: מחלקים את הבצק ל-6 חלקים. מכל חלק יוצרים נקניק ארוך, ומחלקים כל נקניק ל-4 אצבעות. מניחים על תבנית עם נייר אפייה, מורחים שמן זית ומפזרים מעל אורגנו ומלח גס. מכסים לתפיחה נוספת כחצי שעה ואופים ב-250 מעלות, כ-5 דקות עד להתחלת השחמה.

טחינה סגולה

החומרים

לכ-1.2 ק”ג טחינה

2 סלקים גדולים (כ-500 גרם)
500 גרם טחינה גולמית
כ-1/2 כוס מים
3 כפות מיץ לימון
מלח
פלפל שחור

אופן ההכנה

מבשלים את הסלקים בהרבה מים, במשך כחצי שעה או עד להתרככות מלאה. מקררים היטב ומקלפים.
טוחנים את הסלק במעבד מזון עד לתערובת חלקה ככל האפשר. מוסיפים טחינה, מיץ לימון ותבלינים וטוחנים הכל יחד. תוך כדי העיבוד מוסיפים לאט מים עד שמגיעים למרקם של טחינה מעט נוזלית. טועמים ומתקנים תיבול לפי הצורך.

מעבירים למקרר למשך כחצי שעה לפחות לפני ההגשה. הטחינה מסמיכה מעט אחרי הקירור, במידת הצורך אפשר להוסיף מעט מים.

ממרח עדשים

החומרים

לכ-1 ק”ג ממרח

250 גרם עדשים ירוקות יבשות (1/2 חב’)
180 גרם טחינה גולמית (3/4 כוס)
2 כפות מיץ לימון
פלפל שחור
מלח

אופן ההכנה

מבשלים את העדשים בסיר עם הרבה מים עד לרתיחה, מנמיכים את הלהבה ומבשלים כשעה וחצי. לאחר הבישול מוציאים כחצי כוס מהנוזל ושומרים בצד, את שאר הנוזל מנקזים.

מעבירים את העדשים המבושלות למעבד מזון, טוחנים עד שחלק כמה שאפשר. מוסיפים טחינה גולמית, מיץ לימון, תבלינים ומעט מהנוזל ששמרנו בצד. טוחנים שוב עד שאחיד, אם סמיך מדי מוסיפים עוד מעט מהנוזל. טועמים ומתקנים תיבול לפי הצורך.

מעבירים למקרר למשך שעה לפחות לפני ההגשה.